Sindikalne vsebine z metodami mladinskega dela
Mladinski delavci, učitelji, dobrodošli na naši spletni strani. Pred vami je najnovejše poglavje priročnika, s katerim vam želimo omogočiti, da nagovarjate prekarnost z mladimi v svojem okolju. Teme in metode smo zbrali, ker menimo, da so pomembne za mlade, obenem pa se zavedamo, da jim jih je treba predstaviti na tak način, ki ga bodo razumeli. Metode in teme smo pripravili zaposleni na organizacijah, ki se s prekarnostjo ukvarjamo v okviru programa ‘Z mladinskim delom proti prekarnosti mladih’.
Zbirko smo vsebinsko pripravljali:
Vizualno podobo smo pripravljali:
Najnovejša objava:
5. Kako ovrednotiti različne oblike dela z vidika pravic ter stabilnosti?
Teme: Delavske in socialne pravice pri različnih oblikah dela.
Namen aktivnosti: Spoznati če in katere delavske in socialne pravice pripadajo delavkam_cem v različnih oblikah dela; na eni strani delavkam_cem s pogodbo o zaposlitvi, na drugi delavkam_cem v atipičnih oziramo prekarnih oblikah dela.
Vsebina: Vse delavske in socialne pravice pripadajo zgolj tistim delavkam_cem, ki so v rednem delovnem razmerju, torej so zaposlene_i s pogodbo o zaposlitvi (za nedoločen čas, določen čas oziroma s krajšim delovnim časom). Nekatere od teh pravic so: plača, pravica do odmora (med delom, med dvema zaporednima delovnikoma, tedenski počitek), dopust, regres za letni dopust, pravica do povračila stroškov dela (nadomestilo za malico, prevoz, dnevnice …), plačana bolniška odsotnost, pokojnina … Delavkam_cem, ki delajo v eni od atipičnih oziroma prekarnih oblik dela (npr. študentsko delo, delo po avtorski/podjemni pogodbi, s. p., osebno dopolnilno delo, platformno delo …) večina teh pravic ni zagotovljena.
Uporabljena metoda: One step forward metoda s pomočjo igre vlog.
Trajanje: 90 min
Pripomočki: Print vlog, print vprašanj, print tabele oblik zaposlitev in print trditev.
Navodilo:
1.Priprava:
-
- Udeleženkam_cem razdelimo različne vloge, ki so zapisane na listu (vloge so razdeljene glede na zaposlitev), prav tako vsakemu damo tabelo, ki opredeljuje pravice glede na obliko zaposlitve.
- Udeleženke_ce pozovemo, da si svoje vloge preberejo, prav tako pa damo dovolj časa, da si v tabeli uspejo pogledati, katere pravice jim pripadajo glede na njihovo vlogo (obliko zaposlitve).
2.Uvod v aktivnost
-
- Mladinska_i delavka_ec pojasni namen aktivnosti in pravila igre. Udeleženke_ci se fizično postavijo na začetno črto, vsi v isti liniji.
3.Izvajanje aktivnosti:
-
- Mladinska_i delavka_ec bere trditve, ki so povezane s socialnimi in delavskimi pravicami (npr. pravica do plačanega dopusta).
- Udeleženke_ci, ki na podlagi svoje vloge ocenijo, da trditev za njih velja, se premaknejo korak naprej.
- Tisti, za katere ne velja, ostanejo na mestu.
4.Opazovanje:
-
- Po več trditvah, ko je že vidno, da so nekateri udeleženke_ci ostale_i zadaj, nekateri so se pa lahko premaknili naprej, mladinska_i delavka_ec povabi udeleženke_ce, da pogledajo po prostoru.
- Tisto_ega, ki se ji_mu je uspelo premakniti najdlje, pozove, da prebere svojo vlogo in kako se počuti ob tem, da je prišla_el najdlje. Enako naredi s tisto_im, ki se je premaknil_a najmanj.
- Pozove še nekaj udeleženk_cev, da preberejo svojo vlogo (predlog: v tem krogu pokličite udeleženke_ce, glede na njihovo obliko zaposlitve (da bodo vse oblike zaposlitve prebrale svoje vloge).
- Spodbuja razpravo o občutkih, ki jih to vzbuja, in o razlikah v premikih.
- Skozi pogovor tudi jasno izraža, katere pravice pripadajo kateri izmed oblik zaposlitev.
5.Refleksija:
-
- Udeleženke_ci delijo, kako so se počutile_i med aktivnostjo in kaj so opazili o socialnih in delavskih pravicah.
- Mladinska_i delavka_ec usmerja pogovor k razumevanju neenakosti, ki izhajajo iz različnih delovnih razmerij.
Refleksija: Kako ste se počutili, ko ste se morali premikati naprej ali ostati na mestu? Katera trditev vam je bila najbolj blizu in zakaj? Kako so se vaši občutki med aktivnostjo spreminjali, ko ste gledali druge, ki so se premikali naprej? Ali ste opazili kakšne razlike med udeleženci glede na njihove vloge? Kako so te razlike vplivale na vaše dojemanje delavskih pravic? Kako bi opisali svojo izkušnjo glede dostopa do socialnih in delavskih pravic? Katere pravice ste imeli v svoji vlogi, ki jih morda v realnosti ne bi imeli? Kaj vas je presenetilo med aktivnostjo?
Nasveti/priporočila: Udeleženke_ci naj si vzamejo dovolj časa, da razumejo, katere pravice jim pripadajo glede na zaposlitev. Vloge lahko tudi prilagodite, ključno pa je, da je v vlogo vključena oblika zaposlitve. Prilagajate lahko tudi trditve.
Vloge za metodo (30x):
-
- Sem Marko, star 28 let, strastni inovator, zaposlen v “Inovacijah, d. o. o.”, kjer oblikujemo prihodnost tehnologije. Rad raziskujem nove tehnologije in v prostem času igram kitaro.
- Sem Ana, stara 24 let, mlada optimistka, ki delam v “Zelenem svetu” preko pogodbe za določen čas, kjer prispevam k trajnostnemu razvoju. Moje zanimanje so potovanja in narava, pogosto hodim na dolge pohode.
- Sem Luka, star 30 let, samostojni podjetnik in ustvarjalec, direktor podjetja “Lukov dizajn”, kjer uresničujem svoje sanje o estetiki. Obožujem umetnost in vsak teden obiskujem razstave.
- Sem Tanja, stara 21 let, energična študentka, ki opravlja študentsko delo v Mladinskem centru, kjer navdihujem druge. Sem strastna plesalka in se redno udeležujem plesnih tečajev.
- Sem Žiga, star 26 let, umetnik, ki preko avtorske pogodbe v podjetju “Kreativni prostori” oživlja svoje domišljijske svetove. Rad ustvarjam tudi z raznovrstnimi materiali in se ukvarjam s fotografijo.
- Sem Sandra, stara 23 let, svobodna duša, ki občasno dela na črno v različnih gostinskih obratih, kjer ustvarjam nepozabne izkušnje. Ljubim kuhanje in eksperimentiranje z novimi recepti.
- Sem Jure, star 22 let, raziskovalec znanja, ki se uči na praktičnem usposabljanju v “Tehnološkem razvoju”, kjer odkrivam nove priložnosti. V prostem času igram video igre in uživam v raziskovanju nove tehnologije.
- Sem Maja, stara 29 let, ustvarjalna, opravljam osebno dopolnilno delo in gradim svoje projekte iz sanj. Sem strastna bralka in ljubiteljica poezije.
- Sem Peter, star 31 let, fleksibilen delavec na podjemni pogodbi v “Agenciji za marketing”, kjer oblikujemo strategije, ki navdušujejo. Rad hodim v telovadnico in se ukvarjam z zdravim načinom življenja.
- Sem Nika, stara 27 let, redno zaposlena za nedoločen čas in vodja projektov v “Digitalni agenciji”, kjer povezujem kreativnost in tehnologijo za dosego skupnih ciljev. V prostem času se ukvarjam s športom in pohodništvom.
- Sem Alja, stara 20 let, preko študentke napotnice delam v “Knjižnici”, kjer ljubim raziskovanje novih svetov skozi knjige. Rada pišem in sodelujem na literarnih delavnicah.
- Sem David, star 32 let, samostojni podjetnik v “Svetovanju za podjetja”, kjer pomagam drugim uresničiti njihove poslovne vizije. V prostem času rad igram nogomet in se družim s prijatelji.
- Sem Liza, stara 26 let, redno zaposlena za določen čas v “Kreativnih delavnicah”, kjer izražam svojo strast do umetnosti in umetnikov. Ljubim slikanje in vsak dan se trudim biti kreativna.
- Sem Gregor, star 29 let, dinamičen dostavljalec hrane, zaposlen kot platformni delavec, ki se v vsakem naročilu trudim dostaviti smeh in dobro voljo. Rad se ukvarjam s kolesarstvom in potovanji.
- Sem Katja, stara 23 let, in sem na praktičnem usposabljanju v “Marketinški agenciji”, kjer se učim veščin prodaje in kreativnosti. V prostem času pišem blog o modi in življenjskem slogu.
- Sem Mark, star 30 let, freelancer (samostojni podjetnik), ki ustvarja zgodbe in projekte v svetu osebnega dopolnilnega dela. Rada raziskujem nove zgodbe in me zanima potovanje v različne kulture.
- Sem Sara, stara 29 let, zaposlena na podjemni pogodbi v “Računovodski firmi”, kjer skrbim za številke in stranke. Sem strastna kuharica in pogosto pripravljam večerje za prijatelje.
- Sem Peter, star 26 let, zaposlen s pogodbo za določen čas v “Telekomunikacijskem podjetju”, kjer komuniciram s strankami.. V prostem času se ukvarjam s programiranjem in igram video igre.
- Sem Nika, stara 21 let, študentka, ki dela v “Restavraciji”, kjer ustvarjam posebne trenutke za goste. Rada eksperimentiram s kuhanjem in se učim novih kulinaričnih tehnik.
- Sem Andrej, star 34 let, samostojni podjetnik v “IT svetovanju”, kjer rešujem digitalne izzive in prinašam rešitve. V prostem času rad potujem in raziskujem nove tehnologije.
- Sem Eva, stara 27 let, umetnica na avtorski pogodbi za “Kulturo v gibanju”, kjer uresničujem svoje sanje o umetnosti. Rada plešem in se ukvarjam z različnimi umetniškimi izrazi.
- Sem Tine, star 24 leta, in delam na črno kot pomočnik v trgovini, kjer pomagam strankam najti, kar potrebujejo. V prostem času rad igram košarko in se ukvarjam s športom.
- Sem Lejla, stara 22 leta, in na praktičnem usposabljanju v “Medijski hiši”, kjer odkrivam svet novinarstva in pripovedovanja zgodb. Rada pišem zgodbe in raziskujem svet novinarstva.
- Sem Boris, star 31 let, ustvarjalec z osebnim dopolnilnim delom, ki gradi mostove med umetnostjo in realnostjo. Rad se ukvarjam z improvizacijo in gledališčem.
- Sem Maja, stara 30 let, in delam na podjemni pogodbi v “Inovativnih rešitvah”, kjer razvijam nove ideje za podjetja. Sem strastna vrtnarka in ljubiteljica narave.
- Sem Jure, star 29 let, zaposlen s pogodbo za nedoločen čas v “Izobraževalni ustanovi”, kjer navdihujem mlade. V prostem času igram kitaro in pišem pesmi.
- Sem Tina, stara 26 let, in opravljam študentsko delo v “Turistični agenciji”, kjer pomagam ljudem odkrivati nove kraje. Rada raziskujem svet in načrtujem svoje naslednje potovanje.
- Sem Rok, star 25 let, samostojni podjetnik v “Spletni prodaji”, kjer oblikujem izkušnje za kupce po vsej državi. Rad se ukvarjam z oblikovanjem in programiranjem spletnih strani.
- Sem Sara, stara 28 let, umetnica na avtorski pogodbi v “Galeriji sodobne umetnosti”, kjer moje delo govori samo zase. V prostem času se ukvarjam z različnimi umetniškimi projekti in razstavami.
Trditve za aktivnost:
-
- Zaradi bolezni si bom vzela bolniško, ki bo plačana.
- Vsak mesec redno prejemam plačo in vem, da sem zavarovana.
- Osebno zdravstveno zavarovanje je vključeno v mojo plačo.
- Pred začetkom dela sem dobila pisno pogodbo, ki jasno opredeljuje moje pravice.
- Letos bom izkoristila svoj dopust in se odpravila na potovanje.
- Moje delovno mesto je varno in delodajalec me seznanja z vsemi varnostnimi pravili.
- Vsakič, ko delam nadure, prejmem dodatno plačilo.
- Znotraj delovnega časa imam dovolj odmora za počitek in malico.
- Moj delovni čas je določen in ne presega 40 ur na teden.
- Aktivno sodelujem v sindikatu, ki me zastopa pri delodajalcu.
- V primeru odpovedi delovnega razmerja imam pravico do nadomestila..
- Moj delodajalec me spodbuja k izobraževanju in mi nudi možnosti usposabljanja.
- Zavedam se svojih pravic in jih aktivno uveljavljam.
- Na delovnem mestu sem deležna enake obravnave in nediskriminacije.
- Sodelujem na rednih sestankih, kjer delodajalec obvešča zaposlene o spremembah.
- Imam pravico do zaščite osebnih podatkov in zasebnosti na delovnem mestu.
- Imam pravico do prostega časa in ga redno izkoristim za druženje s prijatelji.
- Zaradi skrbi za otroka bom izkoristila starševski dopust/nego.
- Vsako leto imam pravico do plačanega dopusta, ki ga lahko izkoristim kadarkoli.
- Na delovnem mestu imam dostop do potrebnih virov in orodij za uspešno opravljanje dela.
- Moj delodajalec mi nudi fleksibilen delovni čas, kar mi omogoča usklajevanje dela in študija.
- Vsako leto se udeležujem delavnic, ki jih organizira moja podjetje za osebni razvoj.
- Imam možnost, da izrazim svoje mnenje in predloge na delovnem mestu.
- Moj delodajalec skrbi za redne zdravstvene preglede zaposlenih.
- Zaradi dela na terenu imam pravico do povračila stroškov prevoza.
- Moj delodajalec natančno upošteva zakonodajo o delovnem času in odmorih.
- Imam pravico do zaščite pred mobingom in diskriminacijo na delovnem mestu.
- Zaradi izjemnega dela sem prejel bonus in pohvalo od delodajalca.
- Moj delodajalec je odprt za ideje in inovacije, ki jih predlagam.
- Imam pravico do zdravega in prijetnega delovnega okolja.
- Vsak mesec prejemam informacije o novih priložnostih za napredovanje.
To in vse do sedaj objavljene metode najdete v priročniku na spodnji povezavi:
Priročnik: Sindikalne vsebine z metodami mladinskega dela (Delovna verzija)